Ondernemingsplan

Ondernemingsplan

 

 

 

 

 

 

 

Denada 

Denada is als een dochter voor haar oude moeder of vader

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sara Vegt                                                                            Den Haag, december 2010

Jean Pierre Bargi

Kelly van Zijl

Maya Baidjoe

Pleun Welmers 

 


 

Voorwoord                                                         

Denada is een studentenbedrijf dat wij in het kader van het tweede jaar van onze opleiding Management in de Zorg aan de Haagse Hogeschool hebben opgericht. De opdracht aan de studenten is, om een eigen dienst of product te ontwikkelen. Het doel is om studenten de gelegenheid te geven om hun competenties in een praktijksituatie verder te ontwikkelen. Een studentenbedrijf oprichten betekent: theorie toepassen, ervaringen opdoen en veel nieuwe contacten leggen. Wij voeren het project Denada uit met een groep van vijf studenten. Met deze groep werken we gedurende een jaar aan ons eigen bedrijf. Daarbij is wel wat begeleiding nodig en die krijgen wij ook: intern, van de Haagse Hogeschool en extern, van ondernemers uit de stichting Jong Ondernemen.

Voor u ligt het ondernemingsplan Denada, waar wij met veel enthousiasme aan hebben gewerkt. De stichting Jong Ondernemen en de Haagse Hogeschool hebben ons de mogelijkheid gegeven om alvast even in de schoenen te stappen van de ondernemer. Door het project Denada leren wij de fijne kneepjes van het ondernemerschap.

Bij de opleiding Management in de Zorg besteden wij veel tijd aan de begrippen innovatie en ontwikkeling. Deze begrippen hebben wij voor ogen gehad bij de ontwikkeling van onze ideeën.

Bij het opstarten van Denada hebben we een aardig steuntje in de rug gekregen. Bij de company launch van Jong Ondernemen op 8 december 2010 hebben wij de eerste prijs gewonnen. Deze company launch was een eerste gelegenheid om ons bedrijf te presenteren aan een jury van Jong Ondernemen. Het was een hele eer om deze prijs in ontvangst te mogen nemen en het was een extra motivatie om hard aan ons bedrijf te blijven werken.

 

            Wij willen graag de volgende mensen bedanken voor hun hulp bij het opzetten van ons ondernemingsplan en voor hun fijne begeleiding:


Mario Flips: De heer Flips is werkzaam op de academie van Bestuur, Recht en Veiligheid, op de opleiding Management in de zorg. Het vakgebied van de heer Flips ligt in het financiële vlak. Hij is onze begeleider vanuit de Haagse Hogeschool.

Jules Schara: De heer Schara voorziet ons vanuit de stichting Jong Ondernemen van praktische adviezen bij het opzetten van de onderneming. Hij heeft hier veel ervaring mee. Hij opereert als ondernemer in het vastgoed in en rondom Den Haag.


Hanneke Goedhart: Mevrouw Goedhart is vanuit de stichting Jong Ondernemen onze financieel begeleider. Zij werkt bij Deloitte Accountants B.V. Deloitte Accountants is een onderdeel van Deloitte Touche Tohmatsu, één van de grootste internationale organisaties op het gebied van financiële en zakelijke dienstverlening.

                                                   Sara Vegt                                       Den Haag, december 2010

                                                   Jean Pierre Bargi

                                                   Kelly van Zijl          

                                                   Maya Baidjoe

                                                   Pleun Welmers  


 

Inhoudsopgave

'

 

Voorwoord      ………………………………………………………………..  2                                                                                           

1. Inleiding      ………………………………………………………………..  4                                                                                           

2. Ontwikkelingen in de zorgsector…………………………………………. 5                     

            3. Zorgconcept           ………………..………………………………………  6

 

            4. Management ………….………………………………………………….   7

 

            5. Marketing     ………………………………………………………………  8

 

            6. Operationele planning        ………………………………………………   10

 

            7. Lange termijn         …………………………………………………………            12

 

            8. Financiële kerncijfers      ………………………………………………...   13

 

                        Bijlage 1 marktonderzoek      ………………………………………   16

 

                        Bijlage 2 curriculum Vitae      ………………………………………   18

 

 

 

 

 

1. Inleiding                                      

Denada is een thuiszorgorganisatie in de regio Den Haag. In dit ondernemingsplan maken wij duidelijk welke positie wij met Denada  denken in te nemen in de huidige en toekomstige zorgmarkt.

Denada onderscheidt zich van andere thuiszorgorganisaties door niet alleen huishoudelijke hulp aan te bieden maar ook samen met cliënten dagelijkse activiteiten te ondernemen: samen boodschappen doen, samen wandelen en samen aan uitjes deelnemen. Goede thuiszorg draagt eraan bij dat cliënten zelf actief blijven en dat cliënten in de gelegenheid blijven om sociale contacten te onderhouden.

Door samen met ouderen dingen te ondernemen, blijven ouderen actief. Dat is letterlijk en figuurlijk gezond. Denada verzorgt leuke uitjes zoals een high-tea of een middagje varen.

Denada kiest vanuit haar bedrijfsfilosofie positie tussen de traditionele thuiszorgorganisaties en de mantelzorg in.

Denada zet HBO-studenten in de thuiszorg in. HBO-studenten hebben minder ervaring, maar wel een goed kennis-, werk- en denkniveau.

De aanpak van Denada weerspiegelt een brede taakopvatting met betrekking tot thuiszorg; een taakopvatting gericht op de kwaliteit van het leven. Investeringen in welzijn voor ouderen, betalen zich terug in lagere kosten op het gebied van “Cure” en “Care”.

Wij hebben goed nagedacht over onze ideeën. Wij zijn ervan overtuigd dat een concept als Denada juist in deze tijd waarin veel wordt nagedacht over de kosten van de ouderenzorg, mede een oplossing zal zijn voor de problemen die de vergrijzing met zich meebrengt. Maar er moeten toch nog veel vragen worden beantwoord. Hoe pak je dit allemaal het beste aan? Hoe zal de markt precies reageren op het aanbod dat Denada doet? Het project Denada zal veel informatie opleveren en duidelijkheid geven met betrekking tot veel van zulke vragen. In die zin zien wij Denada ook als een soort proeftuin.

Wij hebben gekozen voor de naam ‘Denada’. Denada betekent in het Spaans ‘graag gedaan’. De naam Denada hebben wij gekozen omdat Denada klaar staat voor de ouderen. Wij gaan samen met hen weer een feestje van het leven maken en dit doen wij graag!

In dit ondernemingsplan zullen we verder toelichten wat het bedrijf inhoudt (zorgconcept), de missie en visie (Ontwikkelingen in de zorgsector). Ook zal het management team aan u worden voorgesteld aan de hand van een persoonlijke motivatie en Curriculum Vitae van alle vijf ondernemers (Bijlage 2). Daarnaast besteden wij een groot deel van het plan aan de marketing en het financieel plan (Financiële kerncijfers).


 

3. Zorgconcept                                                                               


De organisatie
De cliënt en zijn behoeftes staan centraal in ons denken en handelen. Persoonlijk contact met de cliënt en oprechte belangstelling vormen de basis van onze zorg. Met de persoonlijke voorkeuren van de cliënt als richting bepalend, vatten wij onze zorgtaak breed op. Denada gaat verder waar de reguliere zorg stopt. Denada is dat beetje ‘meer’ in de zorg.

Denada onderscheidt zich van andere thuiszorgorganisaties door niet alleen huishoudelijke hulp aan te bieden maar ook samen met cliënten dagelijkse activiteiten te ondernemen: samen boodschappen doen, samen wandelen en samen aan uitjes deelnemen.

Denada bestrijdt eenzaamheid onder ouderen. Voor veel ouderen is het lastig om sociale contacten te blijven houden; vereenzaming dreigt. Denada biedt cliënten persoonlijke aandacht, bijvoorbeeld door na het stofzuigen niet gelijk te vertrekken maar door even een kopje koffie te blijven drinken. Dit is volgens Denada een essentieel onderdeel van ouderenzorg.

Door samen met ouderen dingen te ondernemen, blijven ouderen actief. Dat is letterlijk en figuurlijk gezond. Denada verzorgt leuke uitjes zoals een high-tea of een middagje varen. Bij verjaardagen organiseren wij iets leuks. Wij helpen de cliënt om boodschappen te doen en het huis leuk aan kleden. Na afloop de boel opruimen, dat kan heel gezellig zijn als je het samen doet!.

 

De aanpak van Denada vatten we samen in onze missie en onze kernwaarden: gastvrij, betrokken en actief.

Denada kiest vanuit haar bedrijfsfilosofie positie tussen de traditionele thuiszorgorganisaties en de mantelzorg in. Door de vergrijzing wordt er steeds meer druk op mantelzorgers gelegd, Mantelzorg wordt in het moderne leven een steeds zwaardere taak naast een baan en eigen gezin. Denada speelt op deze ontwikkeling in door in feite de taken van mantelzorgers te verlichten en bij te springen waar dat nodig is.

Denada zet HBO-studenten in de thuiszorg in. HBO-studenten hebben minder ervaring, maar wel een goed werk en denkniveau. Denada zet jonge, enthousiaste en geëngageerde mensen in, die gemotiveerd zijn om een tijd lang een (bij)baan in de thuiszorg te nemen. (Vergelijk het maar met een maatschappelijke stage.) Door de inzet van HBO-studenten beperken wij bovendien de loonkosten. In ons land zijn de kosten van de zorg een belangrijk aandachtspunt

Visie
Zorg is meer dan ADL (algemeen dagelijkse levensbehoeften). Goede thuiszorg is gericht op de kwaliteit van het leven van de ouderen. In een tijd waarin wordt gesproken over bezuinigingen in de zorgsector, lijkt dit een lastige zaak. Toch gaat het niet alleen om een morele plicht die de samenleving naar de ouderen toe heeft. Persoonlijke aandacht voor ouderen heeft een positieve invloed op de lichamelijke en geestelijke  gezondheid en draagt er bijvoorbeeld aan bij dat ouderen langer zelfstandig blijven wonen. Investeringen in welzijn voor ouderen, betalen zich terug in lagere kosten op het gebied van “Cure” en “Care”.

Missie
Denada biedt persoonsgerichte thuiszorg aan ouderen. Wij doen dit vanuit een eigen, brede taakopvatting, gericht op de kwaliteit van het leven voor ouderen. Het is ons doel om eraan bij te dragen, dat het leven voor ouderen de moeite waard blijft om geleefd te worden. Wij zijn van mening dat dit tot onze taak als zorgverlener behoort.

Ambitie

Denada gaat als zorgverlener samen met de cliënt weer een feestje van het leven maken. Wij dragen ons concept expliciet uit. Het is een uitgesproken ambitie van ons, om de samenleving en de zorgsector te laten zien, dat onze aanpak past bij een respectvolle bejegening van de ouderen, maar ook een effectieve manier is om de vraagstukken die met de vergrijzing te maken hebben, op te pakken.

 

Doelstellingen

Wij zijn ervan overtuigd dat een concept als Denada juist in deze tijd waarin veel wordt nagedacht over de kosten van de ouderenzorg, mede een oplossing zal zijn voor de problemen die de vergrijzing met zich meebrengt. De kernpunten van het Denada-concept zijn: persoongerichte aandacht, focus op kwaliteit van het leven, positionering tussen traditionele thuiszorg en mantelzorg in,  inzet van jonge, frisse, geëngageerde HBO-studenten. Door het project Denada zal nieuwe informatie beschikbaar komen met betrekking het operationeel maken van het thuiszorgbedrijf dat wij voor ogen hebben. In deze zin is Denada mede een proeftuin. Wij hebben met Denada ook onderzoeksdoelstellingen. Zo willen wij aan de hand van onze ervaringen met Denada meer kunnen zeggen over de volgende punten: 

·         Hoe reageert de markt op het aanbod van Denada?

  • Hoe kunnen we structureel HBO-studenten in een formule als Denada inzetten?
  • Met welke partijen kan Denada het beste samenwerken?
  • Hoe ziet een nadere analyse van de wensen van de cliënten eruit?
  • Hoe zal de relatie met de mantelzorg en de traditionele thuiszorg zich uitkristalliseren?

 

 

 



 

 

2. Ontwikkelingen in de zorgsector                                       


Tussen 2006 en 2030 zal de vraag naar zorg toenemen met 34%.
De vraag naar thuiszorg met 32%. Deze groei wordt voornamelijk veroorzaakt door de vergrijzing. (Bron: SCP, nov. 2007)

Denada sluit aan op een maatschappelijke ontwikkeling en een marktvraag. Er is in ons land een maatschappelijk debat aan de gang over de vraag hoe de samenleving met onze ouderen hoort om te gaan. Aan de ene kant dreigt de zorg in Nederland onbetaalbaar te worden en aan de andere kant willen we het beste voor de ouderen. De kwaliteit van de zorg is een veelbesproken onderwerp. De vergrijzing dwingt ons om na te denken over de toekomst. Daarbij komen ook emotionele en ethische vragen aan de orde. Hoe voorkomen we dat onze ouderen in de toekomst de hele dag lusteloos achter de geraniums zitten? Hoe organiseren wij als maatschappij zorg voor ouderen? Denada heeft oog voor zulke vragen.

Iedereen is het ermee eens dat de samenleving de plicht heeft ervoor te zorgen dat de kwaliteit van onze ouderenzorg niet achteruit gaat. Maar hoever moet ouderenzorg reiken? Wij van Denada vinden dat zorg zich op de kwaliteit van het leven behoort te richten. Wat is het leven van ouderen nog waard, als er geen dingen meer zijn waar je naar kunt uitkijken? Zorg is dus meer dan alleen de ADL (algemeen dagelijkse levensbehoeften). Persoonlijke contacten, kleine dingen die het leven de moeite waard maken, sociale activiteit, het hoort allemaal bij “zorg” als een cliënt er moeite mee heeft om dit zelf te organiseren. Een bejaarde die actief van zijn/haar leven kan genieten blijft geestelijk en lichamelijk in conditie en blijft bijvoorbeeld ook langer in staat om zelfstandig te wonen. Denada speelt in op maatschappelijke vraagstukken die te maken hebben met de vergrijzing.

 

 

4. Het management                                                          

Kelly van Zijl (Algemeen directeur):
Ik wil me 100% inzetten voor dit project omdat veel ouderen eenzaam zijn. Sommige zien hele dagen geen andere mensen. Ons project is dan ook heel sociaal. We zorgen voor onze medemens. Daarnaast is het opstarten van een bedrijf een traject waar veel bij komt kijken. Dit hebben we allemaal wel gemerkt. Maar we zijn allemaal goed gemotiveerd.

Sara Vegt (Directeur marketing):
Ik wil wat betekenen voor de mens. Ik wil dat mensen blij zijn met de zorg die ze krijgen. Hieraan wil ik mijn steentje bijdragen; ik vind deze onderneming een geweldige kans om dat te kunnen bereiken. Mijn moeder is mijn grote inspiratie, zij heeft een eigen thuiszorgbedrijf met een hele persoonlijke benadering. Ze heeft een goede band met de cliënten en de familie. Als ik de verhalen van haar cliënten hoor, dan denk ik dat elke organisatie zo te werk moet gaan.

Maya Baidjoe (Financieel directeur):
Mijn motivatie om mee te doen aan dit project is omdat ik graag mijn financiële vaardigheden verder wil ontwikkelen. Als dit bedrijf goed loopt kunnen we er misschien mee doorgaan. Door de ervaring die wij opdoen krijgen we meer inzicht in hoe een bedrijf in elkaar zit en wat er allemaal bij komt kijken.

Pleun Welmers (Directeur kwaliteit):
De vergrijzing staat voor de deur. De vraag naar zorg wordt steeds groter, terwijl er niet genoeg personeel is om aan die vraag te voldoen. Het gevolg hiervan is dat er steeds minder tijd voor de cliënt beschikbaar is en dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de dienstverlening. Om te laten zien dat het ook anders kan, veel persoonlijker en met een andere focus op kwaliteit, zet ik me in om dit studentenbedrijf tot een succes te maken.

Jean-Pierre Bargi (Directeur externe relaties):
Mijn persoonlijke drijfveer is ervaring op te doen met betrekking tot het ondernemerschap. Ook in de zorgsector is ondernemerschap heel belangrijk; ik kijk hier goed naar. Het leek mij van af jongs af aan al geweldig om een eigen bedrijf te starten.

Wat ook een motivatie voor mij is, is dat als ik door het project Denada mijn persoonlijke competenties verder kan ontwikkelen.


 

5. Marketing                                                                 ______________________

Denada

Persoonlijke aandacht staat voorop. Gastvrijheid, betrokkenheid en een actieve opstelling zijn onze kernbegrippen. Ouderen moeten hun verhaal kwijt kunnen. Ze moeten ons in vertrouwen kunnen nemen en het gevoel hebben dat wij het leuk vinden om bij ze te zijn. Denada zal er voor hen zijn. Denada moet een betere bereikbaarheid hebben dan traditionele thuiszorgorganisaties. De diensten van Denada moet laagdrempelig worden aangeboden.

Het zal in het begin niet eenvoudig zijn om de doelgroep van Denada te bereiken. Denada heeft nog geen naamsbekendheid. Ook instanties in de zorgsector kennen ons nog niet en kunnen dus geen ouderen naar ons doorverwijzen. Denada kan prima zorgen overnemen van overbelaste mantelzorgers. Maar ook zij zullen hun weg naar ons moeten vinden. Bovendien zal het in het begin voor mantelzorgers wat onwennig zijn om een gedeelte van de zorg uit handen te geven aan Denada. We zullen dus hard moeten werken om het vertrouwen van mantelzorgers te winnen. 


Unique Selling Point

Denada is een organisatie voor de mens. Denada richt zich op de kwaliteit van het leven en daar hoort gezelligheid bij. Ook in het leven van ouderen moeten er leuke dingen zijn, waar een mens naar kan uitkijken. Ten koste van alles moet worden voorkomen dat ouderen vereenzamen. Welke zaken moeten precies worden aangepakt? Dat verschilt individueel van persoon tot persoon. Denada biedt een persoonsgerichte service. Denada stroopt de mouwen op en regelt vanuit een sterke betrokkenheid de dingen die nodig zijn. Denada is als een dochter voor haar oude vader of moeder.

 

Klantenonderzoek

-       Op welke doelgroep richt Denada zich?
Denada richt zich op de ouderen. De vergrijzing versnelt na 2010. Vanaf 2010 bereiken de eerste babyboomers van de naoorlogse geboortegeneratie de leeftijd van 65 jaar.

-       Welke specifieke kenmerken hebben de ouderen?
De ouderen van Denada hebben een hogere leeftijd. Veel van de ouderen kunnen minder goed voor zichzelf zorgen omdat ze ouder worden. Dit kan lichamelijk zijn maar dit kan ook oorzaken hebben in het mentale vlak. Denada wil de ouderen helpen zodat ze nog zelfstandig kunnen blijven wonen.

-       Welk bestedingspatroon hebben de ouderen?
Dit kan verschillen per persoon. De een vindt het belangrijk om thuis te blijven wonen en zal geld willen besteden aan een thuiszorginstelling zodat ze hulp kunnen krijgen. Sommige ouderen zullen er voor kiezen om naar een verzorgingstehuis of bejaardentehuis te gaan. Dit ligt ook aan de familie van de ouderen. Voor een thuiszorginstelling kunnen ouderen ook nog kiezen tussen particulier of regulier.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Concurrentieonderzoek

Er zijn veel thuiszorgorganisaties in de buurt van Den Haag.
De volgende organisaties zijn vergeleken met Denada:

 

Naam

Organisatie

Bieden

Concurrentie

Prijs

MyCura Den Haag

Is een organisatie dat om u draait. Er zijn geen dure managers dus u krijgt meer zorg voor minder.

- Hulp bij het huishouden
- Persoonlijke Verzorging
- Deskundige Verpleging
- Ondersteunende en
Activerende Begeleiding

- Terminale Zorg
- Dag en Nachtzorg
- Gehandicaptenzorg

- U krijgt een kwaliteitsconsulent (24 uur per dag bereikbaar).
- Snel inzetbaar (binnen 12 uur).
- Gratis meedoen aan workshops
(6x per jaar).
- Ouderen kunnen sparen voor gratis zorguren. Tot 40 uur per jaar.

PGB en WMO.
Gunstige tarieven. Prijs verder niet bekend.

Zorg @Home: Uw zorg, uw keuze

Biedt zorg op maat aan iedereen met een bepaalde zorgbehoefte.
Cliënt staat op eerste plaats.

- Huishoudelijke hulp
- Persoonlijke verzorging
- Verpleging
- Ondersteunende begeleiding
- Activerende begeleiding

- Gespecialiseerde gezinsverzorging

PGB. Prijs verder niet bekend

Evita

Verleent thuiszorg op maat. Bij mensen thuis of in een instelling.

- Verzorging
- Verpleging
- Huishoudelijke zorg
- Nachtzorg
- 24-uurszorg
- Comfortdiensten
- Kraamzorg

- Boodschappen doen
- Werken in de tuin
- Begeleiding naar de huisarts of gezelschap bieden

PGB.
Prijs vanaf 23.60 tot 56.20, + voorrijkosten van 2.95 per bezoek.

Denada

Zorg voor u zoals u wilt. Denada; graag gedaan. Omdat wij heel graag voor u zorgen.

- Huishoudelijke hulp
- Ondersteunende begeleiding
- Gezelschap en uitjes
- Persoonlijke aandacht

- Alle klusjes in huis
- Begeleiding met boodschappen, huisarts etc.
- Gezelschap bieden
- uitjes
- Persoonlijke zorg/ aandacht

15.00 per uur.

 

 

De concurrentie van traditionele, grotere zorginstellingen is gericht op de ADL hulp. Denada is een kleine organisatie en heel persoonlijk. Denada onderscheidt zich door persoonsgericht contact, sterke betrokkenheid en de focus op de kwaliteit van het leven. Daarnaast is de prijs van Denada heel concurrerend en aantrekkelijk voor ouderen.

Promotiemiddelen
Denada gaat haar netwerk gebruiken om cliënten te werven. Gebruik makend van onze netwerken, is mond op mond reclame ons belangrijkste marketinginstrument. Wij gaan gebruik maken van contacten met huisartsen, verzorgingstehuizen en bejaardentehuizen. Bovendien hebben wij contacten met traditionele thuiszorgorganisaties die ons als aanvullend zien, zoals Nurse @t Home. Wij verspreiden pamfletten bij genoemde instellingen en bij organisaties als De Zonnebloem. Wij zijn nog op zoek naar samenwerking met mantelzorgorganisaties, die voor Denada een belangrijke doorverwijsfunctie kunnen hebben. Ook zal Denada een internetsite en e-mail account aan maken met informatie over de diensten en waar ouderen terecht kunnen met vragen.

Prijs
Voor €15.00 per uur komt er een medewerker op bezoek. Welek wwerkzaamheden worden verricht, dat wordt samen met de cliënt bepaald aan de hand van zijn/haar behoeften. De boodschappen of overige zaken van de cliënt worden door de cliënt zelf betaald.

Plaats

Voor vergaderingen zijn wij bereikbaar op de Haagse Hogeschool. Verder wordt er gewerkt bij de cliënten thuis. Ook de intake van de cliënt zal bij de cliënt thuis worden gehouden.

Personeel
Denada start met vijf werknemers. Dit zijn de ondernemers van de organisatie. Ze zullen laten zien waar Denada voor staat in de praktijk. Op langere termijn is misschien een doorstart van Denada aan de orde. Dan wordt bekeken op welke manier het beste meer personeel kan worden aangesteld.


 


 

6. Operationele planning                          __________________________

Op de planning staat het maken van een website en het aanmaken van een e-mailadres om in contact te treden met onze doelgroep. Dit is niet alleen voor de ouderen, maar ook voor de mantelzorgers en partijen met wie we samenwerken.

De volgende stap is het aantrekken van kapitaal van aandeelhouders. In totaal verkopen we 50 aandelen. Met het geld dat beschikbaar komt, gaan we reclame maken om een cliëntenbestand op te bouwen. Daarna gaan we beginnen met het realiseren van de diensten en is de start van ons bedrijf een feit.

Concrete acties
* Cliënten werven
* Website en e-mailadres aanmaken
* Folders drukken en verspreiden
* Mond op mond reclame 
* Planning maken voor de opstartfase
* Inschrijving van cliënten verwerken
* Denada werkt laagdrempelig en behoedt cliënten voor administratieve rompslomp
* Ouderen die al ingeschreven staan koppelen aan medewerkers

Speciale samenwerking

Vanuit mantelzorgers zal er vraag zijn naar ons aanbod. Mantelzorgers kunnen terug vallen op het Steunpunt Mantelzorg. Dit is een organisatie die mantelzorgers ondersteunt en de mogelijkheid biedt om af en toe de hulp van een vrijwilliger vanuit het Steunpunt Mantelzorg in te roepen. Dit is echter maar af en toe, deze vrijwilligers zijn schaars. Wij stellen voor om de mogelijkheid te openen dat mantelzorgers die meer ondersteuning wensen dan het Steunpunt kan bieden,gebruik kunnen maken van het dienstenaanbod van Denada.



 

7. De lange termijn                                                                    

Wij zijn ervan overtuigd, dat het Denada-concept niet alleen past bij een respectvolle houding naar ouderen toe, maar ook een bijdrage kan leveren aan de oplossing van de vraagstukken die met de vergrijzing te maken hebben.

Bij de afsluiting van het project studentenbedrijf zullen wij meer inzicht hebben in mogelijkheden en knelpunten bij het operationeel maken van een thuiszorgbedrijf naar de snit van Denada. Misschien dat een paar oprichters dan interesse hebben in een doorstart van Denada.

Bij een doorstart zal een zekere opschaling van het bedrijf nodig zijn. Er zal in een of ander vorm personeel in dienst genomen moeten worden. Misschien zal het zinvol zijn om een strategische samenwerking aan te gaan met een studenten-uitzendbureau.

Er zal dan ook meer inzicht bestaan, met welke andere samenwerkingspartners eventueel een duurzame coalitie mogelijk is. Misschien zal het verstandig zijn om de mogelijkheden tot samenwerking met andere hogescholen in de regio te onderzoeken.

 

Als het concept verder verfijnd is, kunnen de mogelijkheden voor een doorstart en verdere uitrol van Denada in beeld worden gebracht. Mogelijk dat een instantie als de Stichting Innovatie Alliantie ondersteuning kan leveren bij een eventuele doorstart van Denada. Deze stichting is opgericht om de kenniscirculatie tussen regionale partijen te bevorderen, in het bijzonder tussen hogescholen, mkb en publieke instellingen. Misschien dat een uitrol van Denada verder uitgewerkt kan worden als RAAK-project. RAAK staat voor regionale aandacht  en actie voor kenniscirculatie. Dit is een regeling vanuit het Ministerie van OCW, waarbij voor innovatieve initiatieven een bepaalde subsidie mogelijk is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Financiële kerncijfers                                                                 __________                                                      
Openingsbalans

Openingsbalans 

 

 

 

 

2011 

Euro 

 

 

Euro 

Duurzame activa 

 

 

Eigen vermogen 

€   25,-

 

€ 0,-

 

Aandeelhouders 

€ 500,-

 

 

 

 

 

Vlottende activa 

 

 

Vreemd vermogen 

 

Liquide middelen 

€  525,-

 

 

€ 0,-

 

 

 

 

 

Totaal 

€  525,-

 

Totaal 

€ 525,-

 

 

Liquiditeitsbegroting

 

 

Januari 

2011 

Februari 

2011 

Maart 

2011 

April 

2011 

Mei 

2011 

Juni 

2011 

Beginsaldo

 

 

€  1625,-

€2975,-

€4325,-

€5675,-

€7025,-

aandelen

 

€  500,-

 

 

 

 

 

Prijs uitreiking

 

€    25,-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ontvangen

 

 

 

 

 

 

 

Verkoop op rekening

 

€1800,-

€1800,-

€1800,-

€1800,-

€1800,-

€1800,-

BTW op klant(19%)

 

€  342,-

€  342,-

€  342,-

€  342,-

€  342,-

€  342,-

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal ontvangsten

 

€2325,- 

€3425,- 

€4775,- 

€6125,- 

€7475,- 

€8825,- 

 

 

 

 

 

 

 

 

Betalingen

 

 

 

 

 

 

 

Promotiekosten

 

€  300,-

 -

 - 

 -

 -

 -

Telefoonkosten

 

€  100,-

€ 100,-

€ 100,-

€ 100,-

€ 100,-

€ 100,-

Trainingen

 

€  200,-

€ 200,-

€ 200,-

€ 200,-

€ 200,-

€  200,-

Kleine aanschaffingen

 

€  100,-

€ 100,-

€ 100,-

€ 100,-

€ 100,-

€ 100,-

Evt. externe uitgaven

 

€  200,-

€   50,-

€   50,-

€   50,-

€   50,-

€   50,-

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal betalingen

 

€  700,- 

€  450,- 

€  450,- 

€  450,- 

€  450,- 

€  450,- 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exploitatiebegroting

Exploitatiebegroting 

Januari 

Februari 

Maart 

April 

Mei 

Juni 

 

Totaal 

 

2011 

2011 

2011 

2011 

2011 

2011 

 

 

Bruto omzet(zonder BTW)

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal

€1800,-

€1800,-

€ 1800,-

€ 1800,-

€ 1800,-

€ 1800,-

 

€ 10.800,-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kosten

 

 

 

 

 

 

 

 

Promotiekosten

€ 300,-

 -

 - 

 -

 -

 -

 

€ 300,-

Telefoonkosten

€ 100,-

€ 100,-

€ 100,-

€ 100,-

€ 100,-

€ 100,-

 

€ 600,-

Trainingen

€ 200,-

€ 200,-

€ 200,-

€ 200,-

€ 200,-

€  200,-

 

€ 1200,-

Kleine aanschaffingen

€ 100,-

€ 100,-

€ 100,-

€ 100,-

€ 100,-

€ 100,-

 

€  600,-

Evt. externe uitgaven

€  200,-

€   50,-

€   50,-

€   50,-

€   50,-

€   50,-

 

€  450,-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal

€ 900,-

€ 450,-

€  450,-

€ 450,-

€ 450,-

€ 450,-

 

€ 3150,-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Winst/Verlies

€ 900,-

€ 1350,-

€ 1350,-

€ 1350,-

€ 1350,-

€ 1350,-

 

€ 7650,-

 


Toelichting op bovenstaande cijfers
Deze begroting is gebaseerd op 40 bezoeken per maand. Het kunnen er meer worden maar Denada heeft nu voor 40 gekozen zodat Denada in ieder geval goed kan uitkomen met de kosten van de eerste maand.

Openingsbalans
Er is gekozen voor het verkopen van 25 aandelen voor Denada. Zodat Denada in ieder geval zeker is dat er geen verlies wordt gemaakt. Dit totaal bedrag is € 500,- +  € 25,- (van de prijsuitreiking). Denada heeft de €25,- er wel ingezet, maar weet niet of dit kan worden uitgegeven.

Liquiditeitsbegroting
Er is voor gekozen om twee ouderen te koppelen aan één medewerker. Er zijn in totaal vijf medewerkers.
5 x 2= 10 ouderen bezoeken per week.
10 x 4= 40 ouderen bezoeken per maand. In totaal voor alle medewerkers.
3 uur per dag met een cliënt is 3 x 15=€ 45,- per dag per 1 cliënt.
45 x 40= €1800,- per maand aan geld komt er binnen.

Er moet over dit bedrag BTW betaald worden en dat is 19%. Dit staat in de kolom van BTW op klant.

Exploitatie begroting
In deze tabel is de berekening zonder BTW. Wat de winst en verlies is van Denada per maand. In deze tabel wordt er ook gekeken naar de uitgaven die er per maand zijn. Denada heeft de 1e maand wat hogere kosten. Dit komt omdat er trainingen gevolgd moeten worden. Zodra de medewerkers van Denada hun training hebben volbracht kunnen de medewerkers aan de slag.

 


 
Bijlage 1                                                                                                                 

Marktonderzoek (enquête)

Wij hebben een aantal vragen samengesteld en deze afgenomen bij 20 ouderen. De volgende vragen zijn gesteld:

1.    Hoe zou u een organisatie vinden die u zou helpen om mee te gaan naar de dokter, tandarts, andere afspraken of om boodschappen te doen?

2.    Heeft u behoefte aan wat gezelligheid thuis en iemand die u helpt met koken, huishouden en overige zaken?

3.     Zou u het leuk vinden om u te kunnen inschrijven voor een uitje eens in de 1 a  2 maanden (naar een theatervoorstelling, wandelen op Scheveningen en overige uitjes)?

4.    Zou u het leuk vinden als u wordt geholpen door studenten?

5.    Hoe zou u het vinden als de mantelzorgers een beetje ontlast worden?

De uitkomsten
Vraag 1 (Hoe zou u een organisatie vinden die u zou helpen om mee te gaan naar de dokter, tandarts, andere afspraken of om boodschappen te doen)?

Positief

Twijfel

Negatief

15

4

1

Vraag 2 (Heeft u behoeften aan wat gezelligheid thuis en iemand die u helpt met koken, huishouden en overige zaken)?

Positief

Twijfel

Negatief

16

2

2

Vraag 3 (Zou u het leuk vinden om u te kunnen inschrijven voor een uitje eens in de 1 a 2 maanden) (naar een theatervoorstelling, wandelen op Scheveningen en overige uitjes)?

Positief

Twijfel

Negatief

13

3

4

 

 

 

Vraag 4 (Zou u het leuk vinden als u wordt geholpen door studenten)?

Positief

Twijfel

Negatief

10

8

2

Hier was twijfel aan de taken. Niet aan de verantwoordelijk van de studenten maan aan het doen van zware taken waar ze geen ervaring mee hebben.

Vraag 5 (Hoe zou u het vinden als de mantelzorgers een beetje ontlast worden)?

Positief

Twijfel

Negatief

18

2

-

 


 

Bijlage 2

Curriculum Vitae

 

 

'

Persoonlijke gegevens

Naam                             Sara Joanna Vegt

Geboren                         7 april 1990 te Voorburg

 

Opleiding

2009-heden                    Haagse Hogeschool,

                                       Management in de Zorg (Propedeuse)

 

2007-2009                      HAVO, Den Haag

 

2006-2007                      MBO Scheepvaart transport college, Rotterdam

                                       Manager haven logistiek (niet voltooid)

 

2002-2006                      VMBO-T, Voorburg

 

Werkervaring

2009 tot heden               Siezo; grandcafe, Den Haag. Bediening

2009-2010                      Simon Levelt, Leidschendam. Verkoopmedewerker

2005-2010                      Nurse at Home, Den Haag. Verzorgende bij ouderen thuis. 2003-2010 Kaashuis Van Leeuwen, Voorburg. Kassamedewerker

Zomer 2009                    Cardia Landscheiding. Schoonmaken bejaardenwoningen

Zomer 2008                    El Nino; strandtent, Scheveningen. Bediening

2005-2007                      Michel’s; restaurant, Voorburg. Bediening

 

Stage

Juni 2009                        Nurse @t Home; thuiszorgorganisatie, Den Haag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Persoonlijke gegevens

Naam                             Maya Poernima Baidjoe

Geboren                         9 oktober 1989 te Den Haag

 

 

Opleiding

2009-heden                    Haagse Hogeschool,

                                       Management in de Zorg (Propedeuse)

 

2006-2009                      MBO MMZ (Medewerker Maatschappelijk Zorg), Den Haag

2001-2005                      VMBO, Den Haag 

 

 

Werkervaring

2009-heden                    Steinmetz | de Compaan, woonbegeleiding.

2008-2009                      Randstad uitzendbureau, woonbegeleider Westerhonk.

2008                               Steinmetz | de Compaan, woonbegeleiding.
2006-2007                      Albert Heijn, kassa en vakken vullen.

2005                               Shoarmazaak, bediening.

2005                               Groenteboer, winkelbediende

 


Stage

2008-2009                      Steinmetz | de Compaan, Den Haag. Woonbegeleider

2007-2008                      Steinmetz | de Compaan, Den Haag. Activiteiten centrum 2007            Inspecteur S. de Vries school.

 

 

Vrijwilligerswerk

2006                               Bejaardentehuis Duinrust, Den Haag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Persoonlijke gegevens

Naam                                     Pleun Welmers

Geboren                                 30 april 1991 te ‘s Hertogenbosch

 

 

Opleiding

2009 - heden                          Haagse Hogeschool
Management in de Zorg (Propedeuse)

2006 - 2009                            HAVO

 

 

Werkervaring

2010-heden                            Zorgcentra Beatrix. Zorgassistent.

2005-2010                              Eetcafé Echica. Medewerker bediening.

 

 

Stage

2009-2010                              Ravensteijn. Zorgassistent.

 

 

Vrijwilligerswerk

Vanaf oktober 2009 doe ik maandelijks vrijwilligers werk bij de stichting Be-More, de organisatie met wie ik naar Uganda en Zuid Afrika ben geweest. Ik geef informatie over mijn ervaringen.

 

In 2010 in Uganda een maand gewerkt in een community. Helpen bij het voorzien in van de basisbehoeften van de bevolking uit een community. Door onder andere les te geven, keukens helpen bouwen en watervoorzieningen helpen afbouwen.

 

In 2009 in Zuid-Afrika in een weeshuis een maand vrijwilligerswerk gedaan. Ondersteuning van huismoeders in drie verschillende weeshuisjes. Door onder andere de kinderen aandacht te geven, toezicht houden op de huishoudelijke taken en helpen bij huiswerk en ontwikkeling.

 


Persoonlijke gegevens

Naam                                     Jean Pierre Aziz Bargi

Geboren                                 08 april 1992 te Den Haag

 

 

Opleiding

2009 - heden                          Haagse Hogeschool,

                                               Management in de Zorg

                                               (Propedeuse)

2004 - 2009                            HAVO, Den Haag     

 

Stage

2010                                       Medisch Centrum Haaglanden, zorgassistent

 

 

 

 


Persoonlijke gegevens

Naam                                     Kelly Van Zijl

Geboren                                 09 juli 1990 te Den Haag

 

 

Opleiding

2009- heden                           Haagse Hogeschool,

                                               Management in de Zorg

                                               (Propedeuse)

2006-2009                              MBO Juridisch medewerker

2002-2006                              VMBO-T        

 

Werkervaring

2009 – heden                         Pieter van Foreest verpleegtehuizen
Flexkracht – verpleeghulp

2009                                        Gerechtsdeurwaarder Nouta Westland
Administratieve werkzaamheden

2009                                       Tomatenkwekerij Fred van Zijl

2008-2009                              Ministerie IND Rijswijk - stageperiode en uitzendwerk

2004-2008                              Trosanjerkwekerij Harry Zuiderwijk

 

 

Stage 

2005                                       Bereden politie

 

 

Vrijwilligerswerk

            Bardienst op mijn voetbalvereniging

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb